عکاسی تبلیغاتیعکاسی محصول

اصول نگهداری از دوربین عکاسی

By 23 ژانویه 2021 No Comments

راهکارهای فراوانی وجود دارد که می توانید برای نگهداری از دوربین در منزل خود انجام دهید تا عمر مفید دوربین عکاسی شما افزایش پیدا کند. اما اگر قصد عکاسی صنعتی را داشته باشید تو جه کنید که این بدان معنی نیست که شما می توانید تمامی کارهای مرتبط با دوربین را به راحتی در منزل انجام دهید. حتی اگر یک عکاس حرفه ای باشید، ممکن است در هنگام تعمیر قطعات مختلف که نیاز به مهارت های حرفه ای دارد، آسیب های فراوانی را به دوربین وارد کنید. در این مقاله با اصول محافظت از دوربین های عکاسی آشنا می شویم.

نظافت مرتب دوربین :

نیازی نیست که بعد از انجام هر عکاسی صنعتی حسگر دوربین را تمیز کنید، اما توجه کنید که نظافت مرتب دوربین باعث افزایش طول عمر دستگاه خواهد شد.

هرچقدر بیشتر عکاسی کنید، تمیز نمودن حسگر به دفعات بیشتری موردنیاز است. اگر واقعاً یک عکاس فعال هستید لازم است که هر ماه یک مرتبه حسگر دوربین را تمیز کنید، در غیر این صورت سالی دو مرتبه تمیز نمودن حسگر کافی خواهد بود.

با این حال اگر در شرایط نامناسبی مشغول عکاسی صنعتی هستید، بهتر است که بلافاصله پس از پایان عکس برداری دوربین را تمیز نمایید. به عنوان مثال نمک، شن و ماسه بزرگترین دشمنان دوربین ها و لنزها هستند. بنابراین حتی اگر مدت زمان زیادی نیست که دوربین خود را تمیز کرده اید، بهتر است پس از پایان عکاسی در ساحل مجددا دوربین را تمیز نمایید. البته تمیز نمودن سنسور دوربین کار بسیار حساسی است و لازم است که به صورت کاملا حرفه ای و اصولی انجام شود.

محافظت دوربینپس از پایان عکاسی صنعتی لازم است برای تمیز کردن دوربین از ابزارهای مناسبی استفاده نمایید تا از آسیب رسیدن به دستگاه جلوگیری شود.

بهتر است از یک دمنده ی مناسب برای پاک نمودن گرد و غبار موجود بر روی لنز و حسگر دوربین استفاده نمایید.

همچنین برای پاک کردن شیشه ی دوربین و لنز لازم است از یک دستمال مناسب استفاده گردد. بهتر است برای تمیز نمودن لنز و شیشه از افراد مجرب و کارشناس کمک بگیرید.

محافظت از رطوبت و غبار :

اگر قصد دارید به مدت طولانی از دوربین خود برای عکاسی صنعتی استفاده نمایید، همیشه مکان مناسبی را برای نگهداری دوربین خود داشته باشید. هنگامی که به مهمترین عواملی که موجب ایجاد اختلال در عملکرد های عکاسی دوربین می شوند فکر می کنید، یکی از مهم ترین مواردی که لازم است درنظر داشته باشید رطوبت یا گرد و غبار است. به همین دلیل لازم است که دوربین عکاسی خود را در یک مکان خشک و بدون گرد و غبار نگهداری نمایید. توجه کنید که این وضعیت بدان معنی نیست که لازم باشد دوربین در مکان قرار گرفته باشد که در آن محیط هیچ گونه رطوبت یا گرد و غباری وجود نداشته باشد (اگرچه که این شرایط بسیار ایده آل است و تقریبا غیرممکن است). اما لازم است در انتخاب مکان مناسب برای نگهداری دوربین هوشمندانه و حساس عمل کنید.

نگهداری دوربینیکی از ساده ترین و مهم ترین راه هایی که با انجام آگاهانه ی آن می توانیم محافظت و نگهداری از دوربین ها و تجهیزات مربوطه را به خوبی انجام دهیم این است که از این قطعات در برابر آسیب ها و صدمات محافظت نماییم.

هنگامی که با دوربین عکس برداری می کنید، متصل کردن بند دوربین به آن و انداختن بند به دور گردن، از افتادن دوربین و وارد شدن صدمات جدی به دستگاه جلوگیری می کند.

همواره پیش از شروع عکاسی صنعتی توجه کنید که برای بسته بندی دوربین و تجهیزات،آنها را در یک کیف دوربین مناسب که برای این منظور تهیه شده است، قرار بدهید. زیرا در این کیف ها برای هرکدام از این تجهیزات، یک بخش مجزا برای محافظت مناسب درنظر گرفته شده است. دوربین و تجهیزات را هرگز در گرمای داخل ماشین قرار ندهید و همچنین هرگز دوربین را در معرض تابش مستقیم خورشید مخصوصا در فصول گرم سال قرار ندهید.

اگر مدت زیادی از دوربین استفاده نمی کنید، بهتر است باتری ها را از دستگاه خارج نمایید. این کار موجب می شود عمر مفید باتری دوربین بیشتر شود. علاوه براین شارژ باتری را برای موقعیت های مهم و ضروری ذخیره می کنید. در عکاسی صنعتی توجه داشته باشید که به طورکلی، دماهای خیلی زیاد و خیلی پایین می تواند به طور دائمی به دوربین شما آسیب وارد نماید. بنابراین دوربین را در شرایط سرد، در محیط گرم و در دماهای بالا، در محیط خنک نگهداری نمایید.

نظافت لنز دوربینلنزها یکی از آسیب پذیرترین قسمت های دوربین محسوب می شوند. پس از پایان عکاسی صنعتی ، حتما درپوش لنز را ببندید. این کار از ورود گرد و غبار یا رطوبت به لنز دوربین جلوگیری می کند و مانع از ایجاد خط و خش بر روی دوربین می گردد.

البته استفاده از هود لنز نیز می تواند تا اندازه ای از لنز محافظت نماید. به منظور تمیز کردن لنز از پارچه های مخصوص از جنس میکرو فایبر استفاده کنید.

همچنین برای تمیز کردن سایر قسمت های دوربین از جمله صفحه نمایش منظره یاب می توانید از دستمال مرطوب استفاده نمایید.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود،همچنین در آژانس تبلیغاتی پالس دیزاین می توانید مطالب دیگر ما که شامل: نحوه ایجاد بوکه در تصاویر، راهکارهای عکاسی با فرمت RAW ، نکاتی برای عکاسی از سوژه های متحرک ، استفاده از المان های شفاف در عکاسی و دستورالعمل های عکاسی صنعتی در هوای برفی … می باشد را مطالعه نمایید.

Leave a Reply