عکاسی تبلیغاتیعکاسی محصول

چگونه ترکیب بندی مناسبی در عکس ایجاد کنیم ؟

یکی از بزرگترین چالش‌ها در تمامی شاخه های عکاسی از جمله در عکاسی صنعتی، ترکیب بندی مناسب عکس است. این تکنیک بسیار پیچیده ‌است و نقش بسیار مهمی در جذابیت عکس ایفا می کند. در این مقاله به راهکارهای ایجاد یک ترکیب بندی موثر می پردازیم.

شارپ نمودن تصویر :

شاید آسان ‌ترین راهکار برای ترکیب بندی مناسب در کادر، افزایش شارپنس سوژه نسبت به عناصر دیگر عکس باشد. در عکاسی صنعتی توجه داشته باشید که شارپنس نوعی تضاد در عکاسی است و عناصری که از تضاد بالاتری برخوردار باشند، بیشتر جلب توجه مخاطب را به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال اگر بر روی چشم ‌های یک فرد با f/2 فوکوس نمایید و پس زمینه را تار کنید، توجه بیشتری را به چشم‌ ها جلب خواهید ساخت.

عکاسی تبلیغاتیهمین موضوع نیز برای عکاسی صنعتی در پدیده ی موشن بلار یا تاری حرکت صادق است.

با استفاده از سرعت پایین شاتر و همراه شدن با حرکت سوژه، می توانید یک جسم در حال حرکت را شارپ ‌تر نمایش دهید و همچنین پس زمینه را تار کنید.

توجه کنید که برعکس این موضوع نیز صادق است، یعنی با ثابت نگاه داشتن دوربین و تار شدن حرکت، قادر هستید توجه را به سوژه در حال حرکت جلب کنید.

نزدیک تر عکس بگیرید :

در عکاسی صنعتی توجه کنید که نزدیک شدن به سوژه می ‌تواند دو مزیت مهم داشته باشد. نخست می ‌تواند در هم ریختگی کادر را کاهش دهد و همچنین سوژه را در یک قاب بزرگتر به مخاطب نمایش می ‌دهد. این تکنیک ها با استفاده از لنز واید، بهتر نمایان می شوند. اگر قصد نمایش شلوغی در کادر را نداشته باشید، حذف هرچه بیشتر عناصر زاید ترجیح داده می شود. یکی از بهترین راهکار‌‌‌ها برای انجام این‌ امر، نزدیک شدن به سوژه است.

یکی دیگر از مزیت های نزدیک شدن این است که سوژه از لحاظ فیزیکی، بزرگتر جلوه می‌ کند. این موضوع در عکاسی صنعتی هنگام استفاده ز لنز واید، بسیار برجسته تر می ‌شود. به دلیل اینکه اجسامی که به دوربین نزدیکتر هستند، به طرز قابل توجهی از اجسامی که دور هستند، بزرگتر دیده می ‌شوند.

عکس برداری مینیمال :

اگر در عکاسی صنعتی یک پس زمینه ساده پشت سوژه قراردارد، دور شدن و کوچکتر شدن سوژه نسبت به پس زمینه، می‌تواند سوژه را برجسته ‌تر نماید. وقتی سوژه در برابر یک پس زمینه ی واید کوچک باشد، معمولا اولین عنصری خواهد بود که توجه بیننده را جلب می‌ کند. به دنبال نور پس زمینه در فضا باشید. عناصری که بسیار تیره ‌تر یا روشن ‌تر از پس زمینه باشند، رنگ های مخالف دارند خواهند داشت و تفاوت خاصی در شارپنس ایجاد می ‌کنند.

نور می‌ تواند روشی بسیار عالی برای القای بار بصری به کادر عکس شما باشد. تضادی که نور در کادر ایجاد می‌ کند، چشمان بیننده را به سوژه موردنظر شما هدایت می‌ سازد.

در عکاسی صنعتی به دنبال نوری باشید که دارای جهت خاصی باشد و یا فقط بر روی سوژه تابیده بشود.

نکته ی کلیدی در این روش، روشن کردن سوژه و نگاه داشتن سایر عناصر کادر در تاریکی است. بنابراین تلاش کنید که هیچ  عنصری در کاد تصویر از سوژه ی شما روشنتر نباشد.

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود،همچنین در آژانس تبلیغاتی پالس دیزاین می توانید مطالب دیگر ما که شامل: تغییر زوایای دوربین در عکاسی صنعتی ، افزایش مهارت عکاسی با چند تمرین ساده ، تنظیمات تاثیرگذار دوربین عکاسی بر کیفیت تصاویر، استفاده از المان های شفاف در عکاسی و آشنایی با فاصله کانونی در لنزهای مختلف … می باشد را مطالعه نمایید.

Leave a Reply