عکاسی تبلیغاتیعکاسی محصول

آشنایی با فاصله کانونی در لنزهای مختلف

در عکاسی صنعتی یکی از ویژگی‌ های مهم در لنزهای دوربین عکاسی فاصله کانونی می باشد که بر روی هر لنز با یک یا دو عدد مشخص می گردد. فاصله کانونی یک لنز، فاصله ی بین مرکز نوری و حسگر دوربین ،در زمانی که لنز روی فوکوس است، می باشد. در این مقاله با فاصله کانونی لنزهای مختلف دوربین ها بیشتر آشنا می شویم.

لنز نرمال

لنز نرمال :

لنز نرمال لنزی است که فاصله کانونی آن بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی متر است. در عکاسی صنعتی توجه داشته باشید که پرسپکتیو در این لنز همانند چشم انسان است و اجزای صحنه نیز به طور معمولی در کادر قرار می گیرند.

لنز نرمال برای عکاسی پرتره مناسب است. به دلیل اینکه ترکیب این لنز با دریچه دیافراگم باز، یک تصویر با فوکوس پایین و سوژه برجسته را فراهم می سازد.

لنز واید :

لنز واید لنزی است که دارای فاصله کانونی کمتر از لنز نرمال می باشد. در عکاسی صنعتی توجه داشته باشید که تمام لنزهایی که عدد فاصله کانونی آنها زیر ۴۳ است، یعنی از حدود ۴۳ تا ۵ میلیمتر جزو لنزهای واید محسوب می شوند. عکاسی با این لنز اغراق در تصویر را فراهم می سازد. در لنز واید اجسام و موضوعات ریزتر است و عمق میدان تصویر بالا می باشد.

لنز تله فوتو :

لنزهایی که فاصله کانونی آنها بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلی متر باشد، جزو لنزهای تله فوتو محسوب می‌ شوند. توجه کنید که در این لنز فشردگی تصویر زیاد است و پرسپکتیو کم خواهد بود و اجزای صحنه درشت تر ظاهر می شوند. این لنز برای سوژه هایی که در فواصل دور قرار دارند مناسب است. به دلیل اینکه با این لنز می توانید به سادگی و با عمق میدان کم، بر روی سوژه فوکوس کنید.

فاصله کانونی لنزلنز ماکرو :

برای عکاسی صنعتی توجه داشته باشید که فاصله کانونی در لنزهای ماکرو بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلی ‌متر می‌ باشد.

لنزهای ماکرو برای عکس برداری از اجسام ریز یا عکاسی کلوز آپ بسیار مناسب می باشند.

لنزهای ماکرو عکاس را قادر می سازند که بر روی سوژه مورد نظر در فاصله ی فوکوس ماکرو به خوبی فوکوس داشته باشد و عکس های شارپ و واضحی را از سوژه بدست آورد.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود،همچنین در آژانس تبلیغاتی پالس دیزاین می توانید مطالب دیگر ما که شامل: تغییر زوایای دوربین در عکاسی صنعتی ، افزایش مهارت عکاسی با چند تمرین ساده ، تنظیمات تاثیرگذار دوربین عکاسی بر کیفیت تصاویر، استفاده از المان های شفاف در عکاسی و اصول نگهداری از دوربین عکاسی … می باشد را مطالعه نمایید.

Leave a Reply