عکاسی تبلیغاتیعکاسی محصول

آشنایی با مفهوم وزن بصری در عکاسی

وزن بصری مفهومی است که در مورد المان های ترکیب بندی در یک عکس و میزان تاثیر بصری آنها بر روی مخاطب به کار برده می شود. بعضی عناصر در مقایسه با المان های دیگر در تصویر برجسته تر و قابل توجه تر به نظر می رسند. در عکاسی صنعتی توجه داشته باشید به عنوان یک عکاس، خلاقیت شماست که هنگام تنظیم ترکیب بندی این مفهوم را درک نموده و از آن برای جذابیت بیشتر تصویر استفاده کنید.

تاثیر وزن بصری در عکس :

در عکاسی صنعتی توجه داشته باشید که بسته به نوع المان موردنظر، وزن بصری مربوطه در تصویر تاثیر متفاوتی خواهد داشت. در ادامه با تعدادی از المان ها به همراه وزن بصری مرتبط با آنها آشنا می شویم.

المان های با رنگ روشن = احساس سبکی

المان های با رنگ تیره = احساس سنگینی

چشم ها و صورت = احساس سنگینی

متن ها = احساس سنگینی

وجود صورت و چشم :

به طور کلی مغز انسان طوری طراحی شده است که در لحظه اول به صورت ها و چشم ها نگاه می کند. اگر در عکاسی صنعتی یک صورت در تصویر وجود داشته باشد، به احتمال فراوان وزن بصری بیشتری نسبت به سایر المان های تصویر خواهد داشت. اگر قصد دارید مخاطب بر چیزی غیر از صورت ها تمرکز کند، شاید بهتر باشد اصلا در تصویر صورت و چشم وجود نداشته باشد. اگر چشم های سوژه موردنظر به طرف بیرون از کادر باشد و یا مستقیما به طرف بیننده نباشد، نگاه مخاطب معمولا به جهتی که آن چشم ها نگاه می کنند در تصویر هدایت می شود.

تاثیر نوشته ها :

تمامی افراد از زمانی که باسواد می شوند به دنبال حروف و الگوها در تمامی تصاویر می گردند و سعی در مفهوم بخشیدن به آنها را در ذهن دارند. در عکاسی صنعتی توجه داشته باشید که چشم های ما به سمت و سوی هر نوشته یا نشانه ی متنی در تصاویر مختلف کشیده خواهد شد. پس توجه داشته باشید که اگر قصد دارید تمرکز مخاطب بر روی المان دیگری باشد از قرار دادن متن و نوشته در تصاویر خود اجتناب کنید .

تاثیر کنتراست :

در عکاسی صنعتی این نکته را مدنظر داشته باشیدکه  چشم های ما به طور طبیعی به سمت قسمتی که بالاترین میزان کنتراست را در تصویر دارد، کشیده می شود.

بسته به صحنه این وضعیت می تواند به معنی روشن ترین یا تاریک ترین ناحیه، رنگ و موارد مشابه باشد.

این تکنیک ها را به راحتی می توان توسط نورپردازی مصنوعی ایجاد نمود.

در عکاسی دو نوع کنتراست وجود دارد. یکی کنتراست تُن ها یا تونال که به معنی اختلاف بین روشن ترین و تاریک ترین قسمت های تصویر است. دیگری کنتراست رنگ ها که به اختلاف یا تضاد بین رنگ های موجود تصویر اشاره دارد. در عکاسی صنعتی به خاطر داشته باشید که رنگ های سرد و گرم یا رنگ های روشن و تیره تقریبا همیشه با هم کنتراست دارند. در مقاله ی ” استفاده از تضاد رنگ ها در عکاسی “ در مورد تضادهای رنگی صحبت کردیم.

تاثیر سایز المان ها :

به طور کلی عناصر بزرگتر در تصویر، سنگین تر از اجسام کوچک به نظر می رسند، چرا که این عناصر بزرگتر توجه بیشتری را به خود جلب می کنند و در هر صورت مخاطب ابتدا ، اجسام بزرگتر در تصویر را مشاهده می کند. البته در عکاسی صنعتی توجه داشته باشید که این قانون ها می توانند توسط قانون هایی که ذکر شد نقض شوند. به عنوان مثال المان کوچک با کنتراست بیشتر می تواند اولین نظر مخاطب را به خود جلب کند .المان های قرار داده شده دور از مرکز کادر سنگین تر به نظر خواهند رسید.

همچنین یک عنصر بزرگ در یک صحنه نزدیک به مرکز کادر را می توان با یک عنصر کوچکتر قرار داده شده در نزدیک لبه کادر متعادل نمود.

در عکاسی صنعتی توجه کنید چندین عنصر کوچک می توانند یک عنصر بزرگتر را در تصویر متعادل کنند.

به عنوان یک راهکار خلاقانه از تکرار عناصر کوچک نیز می توان استفاده نمود. به طور کلی عناصر پیچیده در یک صحنه سنگین تر از عناصر ساده به نظر می رسند.

تاثیر عمق میدان و فوکوس :

عناصر مختلف در فوکوس به طور کلی وزن بصری بیشتری نسبت به عناصری که خارج از فوکوس هستند، دارند. این نکته یک راهکار سریع و ساده برای جلب توجه بیننده به سوژه موردنظر در عکاسی صنعتی است. عکس برداری با دیافراگم باز و لنز دارای فاصله کانونی طولانی تر، می تواند در دستیابی به این هدف مهم به شما کمک کند. هرچقدر رنگ المان ها روشن تر و شدیدتر باشد، در تصویر سنگین تر احساس خواهد شد، به خصوص اگر یک رنگ متضاد نیز در کنار رنگ های دیگر در تصویر موجود باشد.

وزن بصریدر انتها همانطور که ترکیب بندی عکس های خود، یا ترکیب بندی تصاویری که دوست دارید را ارزیابی می کنید، به این نکته توجه کنید که آیا  تصاویر متعادل به نظر می رسند یا نه.

سعی کنید در عکاسی صنعتی این نکته را بیابید که کدام المان ها در تصویر بیشترین وزن بصری را دارند. شما معمولا می توانید به سادگی با کراپ یا کلون کردن یک المان از طریق فتوشاپ یک المان نامناسب، تعادل را در تصویر تغییر دهید.

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود،همچنین در آژانس تبلیغاتی پالس دیزاین می توانید مطالب دیگر ما که شامل: آشنایی با تنظیمات ابتدایی دوربین، سه اصل مهم برای نورپردازی در عکاسی صنعتی، پیاده سازی استراتژی بازاریابی ، راهکارهایی برای افزایش بازدهی کارمندان و نکاتی مهم برای طراحی کاتالوگ … می باشد را مطالعه نمایید.

Leave a Reply