عکاسی تبلیغاتیعکاسی محصول

ترفندهایی برای صرفه جویی در زمان عکاسی

در بعضی از شرایط این احتمال وجود دارد که عکاس زمان  زیادی برای عکس برداری از فضاها نداشته باشد. به عنوان مثال اگر قصد عکاسی صنعتی در فضاهای باز و با استفاده از نور طبیعی را داشته باشید زمان زیادی برای عکس برداری وجود ندارد. در مقالات ” استفاده از نور طبیعی برای عکاسی محصول “ و ” نکاتی برای عکاسی محصول در فضای باز “ با نحوه عکاسی در فضای باز و با استفاده از نور طبیعی آشنا شدیم. در این مقاله با روش های مدیریت زمان در عکاسی آشنا می شویم.

حالت خودکاراز حالت خودکار استفاده نکنید :

عدم استفاده از حالت خودکار می تواند در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد. در عکاسی صنعتی با گذشت زمان خواهید فهمید که برای شروع استفاده از مد دستی به اندازه کافی اعتماد به نفس دارید و کنترل کامل آن را در دست دارید.

اولین قدم زمانی که شما شروع به استفاده از گزینه های نیمه خودکار (اولویت شاتر و دیافراگم) می کنید، بررسی این است که مهم ترین جنبه برای کنترل کردن یک عکس چیست. در مد اولویت شاتر، شما سرعت شاتر را تنظیم می کنید و دوربین دیافراگم را تعیین می کند. زمانی که شما  می خواهید میزان وضوح و شارپ یا تار بودن حرکت سوژه را کنترل کنید، این مناسب ترین گزینه است.

در مد اولویت دیافراگم شما دیافراگم را تایین می کنید و دوربین سرعت شاتر را تنظیم می کند. این گزینه ای است که وقتی کنترل عمق میدان از همه چیز مهم تر است، باید از آن استفاده کنید. در مقاله ی ” عمق میدان در عکاسی صنعتی “ با مفهوم عمق میدان بیشتر آشنا شدیم.

فوکوس خودکارنقطه فوکوس خودکار را تنظیم کنید :

اگر شما می گذارید دوربینتان نقطه فوکوس خودکار (AF) را برایتان تنظیم کند، وقت آن است که بیاموزید چطور خودتان این کار را انجام دهید. چون دانستن اینکه چگونه می توان از فوکوس دستی استفاده کرد از ملزومات عکاسی صنعتی حرفه ای است. شاید لازم باشد دفترچه راهنمای دوربین را برای یافتن گزینه منویی که نیاز دارید بررسی کنید، اما این گزینه معمولا چیزی مانند مُد single-point یا multi-point AF نامیده می شود.

هنگامی که دوربین روی گزینه صحیح تنظیم شد، معمولا لازم است یک دکمه را برای فعال کردن حالت انتخاب نقطه AF فشار دهید و سپس با کلیدهای هدایت کننده نقاط فعال را جا به جا کنید تا بر روی سوژه در ترکیب بندی شما قرار گیرند.

در هنگام عکاسی صنعتی توجه کنید بعضی از دوربین ها یک کنترل کننده مخصوص مانند یک جوی استیک کوچک یا پد هدایت دارند که به شما این اجازه می دهند تا نقاط AF را بدون نیاز به فشار دادن یک دکمه از قبل، تنظیم کنید. اگر شما از یک دوربین با نمایشگر  لمسی استفاده کنید، می توانید نقطه AF را تنها با لمس کردن روی صفحه نمایش تنظیم کنید. وقتی که شما شروع به تنظیم نقاط AF به صورت دستی کنید، متوجه خواهید شد که عکس های بیشتری به دست می آورید که در آن سوژه واضح ، شارپ و باکیفیت مشاهده می شود. جهت آشنایی بیشتر با فوکوس مقاله ی ” تکنیک های فوکوس در عکاسی صنعتی “ را مطالعه نمایید.

عکاسی تبلیغاتیهنگام فوکوس دستی از نمای زنده استفاده کنید :

اکثر دوربین های مدرن، سیستم های فوکوس خودکار سریع وکارآمدی دارند، اما ممکن است در برخی شرایط تصاویر شما را خراب کنند. بنابراین بهتر است که از فوکوس دستی استفاده کنید.

به عنوان نمونه، سوژه های ماکرو یا بسیار نزدیک می توانند به طور خاص برای سیستم های فوکوس خودکار (AF) بسیار سخت باشند.

آنها همچنین وقتی که چیزی بین لنز و سوژه وجود داشته باشد کارشان سخت می شود، چمن (علف) یا شاخ و برگ در حال تکان خوردن در نسیم یک نمونه رایج است که باعث می شود یک سیستم فوکوس خودکار، فوکوس را به عقب و جلو ببرد. به همین دلیل فوکوس دستی در عکاسی صنعتی گزینه بهتری است.

اگر از یک دوربین SLR استفاده می کنید و لازم است تا به صورت دستی فوکوس کنید، فعال کردن سیستم نمای زنده (live view) بسیار کارآمد است، تا بتوانید تصویر را بر روی نمایشگر پشت دوربین ترکیب بندی کنید. اگر قصد عکاسی صنعتی دارید توجه داشته باشید که دوربین های کامپکت همیشه در حالت نمای زنده کار می کنند و این قابلیت وقتی شما به صورت دستی فوکوس می کنید بسیار کارآمد است، چون شما قابلیت این را دارید که مهم ترین بخش صحنه را بزرگنمایی کنید و اطمینان داشته باشید که فوکوس را دقیقا درست تنظیم کرده اید.

نورسنجینورسنجی نقطه ای را امتحان کنید :

با اینکه سیستم های نورسنجی همه منظوره برای بسیاری از شرایط مناسب هستند، اما می توانند در شرایطی که کنتراست بالا است و هنگامی که سوژه ها از پشت نورپردازی می شوند، به مشکل بخورند. در عکاسی صنعتی اگر شما می دانید که دوربین شما مشکلی با یک صحنه خاص دارد، از نورسنجی نقطه ای (spot metering) استفاده کنید و خوانش آن را از یک ناحیه با تن میانه انجام دهید. در مقاله ی ” آشنایی با حالت های مختلف نورسنجی “ با نورسنجی نقطه ای آشنا شدیم.

در هنگام عکاسی صنعتی وقتی که شما نورسنجی (metering) را بر روی حالت «نقطه ای – spot» قرار می دهید، تنها لازم است نقطه نورسنجی را بر روی قسمتی که می خواهید تن میانه باشد قرار داده و دکمه شاتر را تا نیمه فشار داده یا دکمه قفل نوردهی خودکار (AE Lock) را فشار دهید تا یک خوانش بهینه داشته باشید و قبل از گرفتن عکس، تنظیمات نوردهی پیشنهاد داده شده را اعمال کنید.

 

اگر قصد عکاسی صنعتی برای معرفی بهتر برند خودتان در تبلیغات را دارید می توانید به منظور تهیه عکس های باکیفیت و جذاب با آژانس تبلیغاتی پالس دیزاین تماس حاصل نمایید.

Leave a Reply