عکاسی تبلیغاتیعکاسی محصول

تکنیک های مفید در عکاسی صنعتی

آشنایی با تکنیک های گوناگون عکاسی می تواند تصاویر زیبا و جذابی را برای مخاطب ایجاد کند. در مقاله ی ” تکنیک های فوکوس در عکاسی صنعتی “ با تکنیک های فوکوس که یکی از عوامل مهم در جذابیت عکس ها است آشنا شدیم. جهت آشنایی بیشتر با عوامل موثر در جذابیت عکس ها مقاله ی ” عوامل تعیین کننده در جذابیت عکاسی صنعتی “ را مطالعه نمایید. تکنیک های کنترل لرزش دوربین یکی دیگر از عوامل موثر در کیفیت بالای تصویر است که در مقاله ی ” تکنیک هایی برای کاهش لرزش در هنگام عکاسی “ با این تکنیک ها آشنا شدیم. در این مقاله شما را با تکنیک های مفید در زمینه ی عکس برداری از محیط های صنعتی آشنا می کنیم.

قانون یک سومقانون یک سوم :

قانون یک سوم به شما در عکاسی صنعتی با ترکیب بندی مناسب کمک می کند. در گذشته عکاس فضا را در ذهن خود به سه قسمت افقی و سه قسمت عمودی تقسیم می کرد. اما دوربین های مدرن دارای یک مد نمایشی «قاعده یک سوم» هستند که تقسیم بندی مذکور را، به صورت خطوطی متقاطع بر روی LCD نمایش می دهد. در این صورت عکاس تنها با تنظیم و جابجایی دوربین، خطوط مهم صحنه را با یکی از خطوط اصلی Grid منطبق می کند و عناصر اصلی صحنه را در یکی از نقاط تقاطع خطوط افقی و عمودی قرار می دهد.

از نسبت تصویر (aspect ratio) استفاده کنید :

نسبت تصویر به نسبت پهنا به ارتفاع یک تصویر گفته می شود. با این که ممکن است برای بسیاری از عکس ها، نسبت تصویر پیش فرض دوربین ( که ۳:۲ یا ۴:۳ است) مناسب باشد، اما استفاده از نسبت تصویر های دیگر نیز می تواند در عکاسی صنعتی بسیار به شما کمک کند. بهتر است به جای آزمایش و خطا در تغییر نسبت تصویر عکس با ابزار برش/کراپ (در مرحله ویرایش عکس)، قبل از عکس برداری، در مورد aspect ratio یا نسبت تصویر مناسب عکس تصمیم بگیرید.

در فرایند عکاسی صنعتی توجه داشته باشید که معمولا در دوربین های مدرن می توان نسبت تصویر عکس را تغییر داد، اما بهتر آن است که برای این کار حالت ثبت عکس دوربین را بر روی ثبت همزمان JPEG و RAW تنظیم کنید. در این وضعیت عکس در فایل RAW ذخیره می شود تا امکان برش عکس در مرحله ویرایش تصویر وجود داشته باشد. مزیت اصلی این ترفند امکان مشاهده ی نسبت تصویر انتخابی است. در این حالت برای بهتر کردن ترکیب بندی، می توانید سوژه یا دوربین را جابجا کنید.

تکنیک های عکاسیکنترل عمق میدان :

در مقاله ی ” عمق میدان در عکاسی صنعتی “ با تاثیر عمق میدان بر جذابیت تصاویر آشنا شدیم. باز کردن دیافراگم موجب عمق میدان کم در عکس می شود و بستن دیافراگم عمق میدان تصویر را افزایش می دهد. توجه کنید که عمق میدان را از طریق تغییر فاصله با سوژه و یا تغییر فاصله کانونی دوربین نیز می توان تغییر داد. نزدیک تر شدن به سوژه یا افزایش فاصله کانونی لنز، باعث کاهش عمق میدان در تصویر می شود. بنابراین پیش از شروع عکس برداری به تاثیری که عمق میدان در تصویر خواهد داشت توجه کنید.

نورسنجی نقطه ای :

دوربین های مدرن میزان نوردهی مناسب را بر اساس محاسبه متوسط نورهای خوانده شده از نقاط مختلف تنظیم می کنند. برای تنظیم نوردهی در صحنه های با کنتراست زیاد معمولا نورسنجی نقطه ای به کار می رود. در مقاله ی ” آشنایی با حالت های مختلف نورسنجی “ با  نورسنجی نقطه ای بیشتر آشنا شدیم. نورسنجی نقطه ای، میزان نور دریافت شده از یک نقطه ی کوچک را اندازه گیری می کند. این نقطه معمولا مرکز کادر، یا نقطه فعال فوکوس اتوماتیک یا AF است. این روش نور سنجی در عکاسی صنعتی می تواند به شما کمک شایانی کند.

تکنیک HDRHDR طبیعی :

در عکاسی صنعتی، عکاسانی که از دوربین های قدیمی استفاده می کنند معمولا برای ایجاد تعادل روشنایی از فیلترهای کاهنده نور استفاده می کنند.

اما در دوربین های دیجیتال می توان با ثبت دو یا سه عکس از یک صحنه در نوردهی های مختلف و بعد ترکیب این عکس ها، یک عکس با دامنه های روشنایی و رنگی بیشتر ایجاد کرد. این روش، به عکاسی اچ دی آر (HDR) یا دامنه رنگی بالا High Dynamic Range معروف است که در عکاسی صنعتی قابل استفاده است.

البته انجام این تکنیک ممکن است منجر به ایجاد عکس هایی با هاله های زیاد، بدون تن رنگی سیاه و سفید و رنگ های روشن بشود. با این وجود تکنیک فوق برای مقاصد ساده تر (ایجاد تعادل میان جزئیات نواحی روشن و تاریک عکس) قابل اجرا است.

برای اجرای این تکنیک با ثبت دنباله ای از ۲ یا ۳ عکس و تغییر نوردهی به اندازه ۱ تا ۳ پله در هر عکس، سپس ترکیب این عکس ها با هم، می توان تصویری ایجاد کرد که هم در فضاهای روشن و هم در سایه ها دارای جزئیات کافی باشد و مناسب عکاسی صنعتی باشد. عکس ها را می توان در هر نرم افزار ویرایشی که از قابلیت لایه ها (layers) پشتیبانی می کند ترکیب کرد. فقط کافی است که عکس ها را وارد نرم افزار کرده، آنها را به صورت لایه به روی هم انداخت و با کاهش شفافیت برخی از نواحی لایه ها جزئیات مختلف عکس ها را با هم ترکیب کنیم.

 

چنانچه قصد عکاسی صنعتی برای معرفی بهتر برند خودتان در تبلیغات را دارید می توانید به منظور عکاسی با مجهزترین دوربین ها با آژانس تبلیغاتی پالس دیزاین تماس حاصل نمایید.

Leave a Reply