عکاسی تبلیغاتیعکاسی محصول

فاکتورهای تاثیرگذار در عکاسی صنعتی

جذابیت و کیفیت بالای تصاویر تبلیغاتی نقش بسیار مهمی در برندسازی و افزایش فروش محصولات خواهد داشت. شاید این تصور را داشته باشید که در عکاسی، همه‌چیز به ابزار مناسب و گران قیمت وابسته است، در صورتی که برای عکس برداری مناسب، هنر عکاس و نگاه مناسب او به سوژه است که اهمیت فراوانی دارد. در این مقاله با فاکتورهای موثر در عکاسی صنعتی آشنا می شویم.

نوردهی هوشمندانهنوردهی هوشمندانه :

جایی که نور نباشد، عکسی هم در کار نخواهد بود، به همین دلیلی نور را جوهره ی عکاسی می دانند. لازمه ی خلاقیت در عکاسی صنعتی، داشتن نگاه دقیق و شناسایی بازتاب های نور است.

اگر چنین نگاه عمیقی با آگاهی از ویژگی‌های دوربین عکاسی همراه شود، تصاویر زیبا و جذابی خلق خواهد شد، چرا که در این وضعیت عکاس خواهد توانست حتی بدون همراه داشتن دوربین نیز کادرهای تصویر را در اطراف خود ببیند و تصویر نهایی را در ذهن خود ترسیم نماید.

ترکیب بندی صحیح :

ترکیب ‌بندی در عکاسی به معنای چینش عناصر موجود در کادر تصویر است. در ترکیب بندی شما تصمیم می گیرید، کدام‌یک از عناصر را در کادر قرار بدهید و کدام‌ عناصر را از کادر تصویر حذف نمایید. در عکاسی صنعتی توجه داشته باشید که ترکیب بندی می‌ تواند توسط کادری که انتخاب می کنید  یا نوع لنزی که استفاده می ‌کنید و یا حتی گاهی با جابجایی اشیا و عناصر موجود در کادر تصویر کنترل شود. این نکته را درنظر داشته باشید که قوانین ترکیب ‌بندی، تنها به عکاسی تعلق ندارد و این قوانین حتی به دوران نقاشان کلاسیک بازمی‌گردد. به همین دلیل مطالعه‌ و شناخت اصولی ترکیب بندی کمک فراوانی به پیشرفت در مسیر عکاسی خواهد نمود.

زمان بندی مناسبزمان بندی مناسب :

همیشه پیش از شروع عکاسی صنعتی این نکته را مدنظر داشته باشید که تنها سوژه‌ مناسب کافی نیست و لحظه‌ای که تصمیم می‌گیرید دکمه‌ شاتر را فشار بدهید و نور را به حسگر دوربین خود برسانید، در عکس برداری از اهمیت فراوانی برخوردار است.

برمبنای سوژه‌ ی انتخابی و شرایط موجود در صحنه، تصمیم گیری در مورد لحظه‌ مناسب عکس برداری و رسیدن به بهترین نتیجه می ‌تواند از چند دهم ثانیه تا چند روز زمان لازم داشته باشد.

عناصر طبیعی زیادی نظیر فصل ها، ساعات مختلف شبانه روز و شرایط جوی، برروی منظره یا سوژه‌ تاثیر مستقیم دارند. به‌عنوان مثال زاویه‌ تابش آفتاب در برابر سوژه یا ابری و بارانی بودن هوا برای عکاسی صنعتی در فضای باز، تاثیر انکارناپذیری بر تصویر نهایی خواهد داشت. عکاسان حرفه ای همیشه شرایط جانبی را درنظر می گیرند و طبق پیش ‌بینی شرایط، هم در ابزار عکاسی موردنیاز انتخاب بهتری خواهند داشت و هم مطمئن هستند محیط و نوردهی سوژه‌ در بهترین حالت ممکن قرار دارد.

فاکتورهای تاثیرگذار عکاسیانتخاب طیف رنگی مناسب :

در هنگام عکاسی صنعتی لازم است همواره حواستان به روابط رنگ‌های مختلف با یکدیگر باشد. به دلیل اینکه همیشه طیف رنگ‌ های مختلف بایکدیگر سازگاری مناسبی ندارند و این عدم سازگاری ممکن است تاثیر نامناسبی بر جذابیت و زیبایی سوژه داشته باشند.

به عنوان مثال ممکن است در کادر تصویر، رنگ های درخشانی وجود داشته باشد که توجه مخاطب را بر روی سوژه تصویر کمرنگ سازد و یا حتی بالعکس ممکن است به وجود رنگ خاصی در تصویر نیاز داشته باشد که در صحنه پیش بینی نشده است. در مقاله ی ” اهمیت رنگ در عکاسی صنعتی “  به بررسی کامل رنگ ها در عکاسی پرداختیم.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود،همچنین در آژانس تبلیغاتی پالس دیزاین می توانید مطالب دیگر ما که شامل: دلایل استفاده از فلاش در عکاسی، سه اصل مهم برای نورپردازی در عکاسی صنعتی، قوانین مهم کپی رایتینگ برای برندها، روش های گرفتن عکس های شارپ و واضح در عکاسی صنعتی و … می باشد را مطالعه نمایید.

Leave a Reply