عکاسی تبلیغاتیعکاسی محصول

هفت قانون مهم برای ترکیب بندی مناسب عکس

عکاسان حرفه ای در استفاده از مناسب از عناصر گوناگون تصویر و ایجاد ترکیب بندی مناسب مهارت فراوانی دارند. اگر قصد کسب مهارت بیشتر در عکاسی را دارید مقاله ی ” چهار تمرین برای کسب مهارت در عکاسی صنعتی “ را مطالعه نمایید. برای آشنایی با راهکارهایی که به مهارت بیشتر شما در عکاسی منجر می شود می توانید مقاله ی ” سه راهکار که از شما عکاس ماهری خواهد ساخت “ را مطالعه نمایید.

تکنیک های عکاسیکسب مهارت و استفاده از تکنیک های مناسب در هنگام عکس برداری تاثیر بیشتری از پیکسل های بالای دوربین در خلق تصاویر باکیفیت دارد. در مقاله ی ” تاثیر پیکسل دوربین بر کیفیت تصاویر “ در مورد میزان تاثیر پیکسل دوربین بر کیفیت عکس صحبت کردیم. در کنار ترکیب بندی، نورپردازی مناسب نیز در خلق عکس های زیبا و باکیفیت از اهمیت فراوانی برخوردار است. برای آشنایی با اصول نورپردازی مقاله ی ” اصول اولیه نورپردازی در عکاسی صنعتی “ را مطالعه نمایید.

در این مقاله به بررسی هفت قانون مهم ترکیب بندی می پردازیم.

ساده کردن پس زمینه تصویر :

در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی بهتر است پس زمینه ی تصویر ساده باشد تا جلب توجه مخاطبان کاملا به سوژه معطوف بشود. استفاده از پس زمینه های شلوغ باعث می شود جلب توجه مخاطبان از سوژه به پس زمینه منتقل بشود. در صورتی که امکان تغییر فضا برای ایجاد پس زمینه ساده نبود پس از عکس برداری و در هنگام ویرایش تصویر عناصری که باعث از بین رفتن توجه مخاطب می شود را از پس زمینه تصویر حذف کنید.

کادر عکسکادر تصویر خالی نباشد :

در بسیاری از مواقع عکاسی صنعتی در مقیاس های بزرگ انجام می شود. زمانی که در مقیاس بزرگ عکس می‌گیرید، خالی ماندن فضای زیاد در تصویر یکی از رایج ‌ترین اشتباهات در ترکیب‌بندی تصاویر است.

در این وضعیت سوژه‌ کوچک‌ تر از اندازه واقعی خود نمایش داده می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل عکاسان یا زوم بیشتری بر روی تصویر تعیین می کنند و یا به سوژه نزدیک تر می شوند تا کادر تصویر کاملا پر شود.

فقط به میانه ی تصویر برای سوژه اکتفا نکنید :

یکی از روش هایی که عکاسان کم تجربه در عکاسی صنعتی استفاده می کنند قرار دادن سوژه در مرکز کادر برای تمامی تصاویر گرفته شده است. اگر همیشه سوژه در وسط کادر تصویر قرار داشته باشد پس از مدتی تصاویر یکنواخت خواهند شد. برای جابجایی سوژه از مرکز کادر پیش از شروع عکس برداری به این فکر کنید که چطور می توانید به کمک عناصر موجود علیرغم جابجایی سوژه، تعادل را در تصویر حفظ کنید. به عنوان مثال در تعادل نوری تصویر توجه داشته باشید به نحوی نور در فضا وجود داشته باشد که سوژه از نظر مخاطبان غیرواقعی به نظر نرسیده باشد.

حالت عکاسیپیش از عکس برداری حالت عمودی را هم برای عکاسی درنظر بگیرید.

در هنگام عکاسی صنعتی به این نکته توجه داشته باشید که اگر احساس می کنید در حالت عمودی عناصر نامطلوبی در تصویر ایجاد می شود این عناصر در مرحله ی ویرایش به راحتی قابل حذف کردن هستند.

در هنگام عکاسی عمودی به سایزی که قرار است تصویر چاپ شود توجه داشته باشید. ممکن است سایز درنظر گرفته شده برای حالت عمودی مناسب نباشد. اگر در بین انتخاب حالت افقی یا عمودی در تردید هستید در هر دو حالت از سوژه عکس بگیرید و سپس عکس ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

استفاده مناسب از خطوط راهنما :

پیش از عکاسی صنعتی این نکته را مدنظر داشته باشید که استفاده از خطوط قوی در تصویر باعث می شود مخاطبان این خطوط را در تصویر دنبال کنند. عکاسان از خطوط راهنما برای کنترل حرکت چشمان بیننده حول سوژه استفاده می کنند. خطوط راهنما در عین ساده بودن یکی از قوی ترین ابزارها برای ایجاد ترکیب بندی در تصاویر هستند. مرسوم ترین خطوط راهنمایی که در عکاسی استفاده می شوند جاده ها، رودخانه ها ، دره ها و موارد مشابه هستند. ولی عکاس می تواند از تمامی عناصر برای خطوط راهنما استفاده کند.

استفاده از خطوط قطری :

استفاده از خطوط قطری می تواند احساس حرکت را به مخاطبان منتقل کند. در هنگام عکاسی صنعتی توجه داشته باشید که خطوط افقی احساس سکون و آرامش را برای مخاطبان ایجاد می کنند و خطوط عمودی بیانگر  احساس ثبات و پایداری برای مخاطبان هستند. در هنگام عکس برداری اندازه ی فاصله کانونی را در تصویر تغییر دهید تا زاویه‌ دید باز و مناسبی برای نمایش خطوط قطری در تصویر داشته باشید. در مقاله ی ” آشنایی با مهم ترین ویژگی های دوربین عکاسی “ با زاویه دید و فاصله کانونی بیشتر آشنا شدیم.

ترکیب بندی مناسب عکسخلاقیت در رنگ ها :

رنگ ها یکی از مهم ترین عوامل خلق تصاویر زیبا و جذاب محسوب می شوند. جهت آشنایی بیشتر با اهمیت رنگ ها می توانید مقاله ی ” اهمیت رنگ در عکاسی صنعتی “ را مطالعه نمایید.

رنگ‌های درخشان معمولا در زمانی کوتاهی مخاطب را جذب می‌کنند،‌ مخصوصا در حالتی‌که رنگ های درخشان با یک رنگ مکمل در تصویر قرار گیرند.

البته روش‌های دیگری نیز برای ایجاد کنتراست در رنگ‌ها وجود دارد که می توانید در عکاسی صنعتی استفاده کنید، به عنوان مثال استفاده از یک رنگ درخشان رنگ در مقابل زمینه‌ای تک ‌رنگ. فضا‌هایی که تقریبا تک ‌رنگ هستند، می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند. همچنین فضاهایی که دامنه‌ی محدودی از سایه‌های هماهنگ را دارند می توانند راهکارهای خلاقانه ای برای عکاسی باشند.

 

چنانچه قصد عکاسی صنعتی برای معرفی بهتر برند خودتان در تبلیغات را دارید می توانید به منظور عکاسی با مجهزترین دوربین ها با آژانس تبلیغاتی پالس دیزاین تماس حاصل نمایید.

Leave a Reply