عکاسی تبلیغاتیعکاسی محصول

آشنایی با حالت های مختلف نورسنجی

By 22 ژانویه 2020 No Comments

امروزه دوربین های عکاسی ویژگی های بسیار متنوعی دارند که هر عکاس می تواند از این ویژگی ها برای خلق تصاویر جذاب استفاده کند. در مقاله ی ” آشنایی با مهم ترین ویژگی های دوربین عکاسی “ با ویژگی های مهم یک دوربین آشنا شدیم. پس از پایان عکاسی صنعتی، عکاسان محترم با رعایت نکاتی می توانند عمر مفید دوربین را به نحو قابل توجهی افزایش بدهند. در مقاله ی ” راهکارهایی برای افزایش عمر مفید دوربین “ با راهکارهایی جهت افزایش عمر مفید دوربین آشنا شدیم.

در هنگام عکاسی صنعتی توجه داشته باشید که یکی از فاکتورهای مهم یک دوربین، دیافراگم دستگاه است. در مقاله ی ” نکاتی مهم در مورد دیافراگم دوربین ها “ به بررسی نکاتی مهم در دیافراگم دوربین ها پرداختیم.

یکی از شیوه های مدرن عکس برداری که به تازگی بسیار رواج یافته است عکاسی پانوراما می باشد. اگر قصد عکاسی صنعتی به روش پانوراما را دارید مقاله ی ” آموزش اصولی عکاسی پانوراما “ را مطالعه نمایید. در این مقاله با حالت های مختلف نورسنجی آشنا می شویم.

نورسنجی چیست ؟

اگر قصد عکاسی صنعتی دارید توجه داشته باشید که نورسنجی بدین معناست که چه سرعت شاتر و چه میزان دیافراگم برای نور رسیده به سنسور دوربین انتخاب بشود. دوربین های عکاسی مدرن یک نورسنج داخلی دارند که نور منعکس شده را محاسبه می کند و نوردهی بهینه را انتخاب برای تصویر انتخاب می کند. برای اینکه تصاویر نور مناسبی داشته باشند، دوربین با استفاده از نورسنجی داخلی پس از دریافت نور، سرعت شاتر و دیافراگم مناسب را برای تصویر تعیین می کند. حالت های نورسنجی مختلفی برای دوربین ها وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

نورسنجی ماتریسی :

نورسنجی ماتریسی معمولا حالت پیش فرض نورسنجی دوربین ها است. در هنگام عکاسی صنعتی توجه داشته باشید که در این حالت کادر تصویر به قسمت های مختلف تقسیم می شود و سپس میزان سفیدی و سیاهی هر قسمت محاسبه می شود. یکی از فاکتورهای موثر در نورسنجی ماتریسی نقطه ی فوکوس دوربین است. بعد از تجزیه و تحلیل قسمت های مختلف تصویر، در نورسنجی ماتریسی به مکان فوکوس اهمیت بالایی داده می شود.

نورسنجی میانهنورسنجی میانه :

در صورتی که برای عکاسی صنعتی از نورسنجی میانه استفاده کنید دوربین میان کادر را درنظر می گیرد و به گوشه های کادر توجه چندانی نمی کند.

در نورسنجی میانه محل فوکوس در تصویر اهمیت ندارد و تنها میانه ی تصویر مورد ارزیابی قرار می گیرد. نورسنجی میانه برای حالت هایی که سوژه های بزرگی در وسط کادر وجود دارد می تواند انتخاب مناسبی باشد.

نورسنجی نقطه ای :

برای عکاسی صنعتی می توانید از حالت نورسنجی نقطه ای نیز استفاده کنید. برای نورسنجی نقطه ای، نور در اطراف نقطه ی فوکوس توسط دوربین مورد ارزیابی قرار می گیرد. اگر سوژه بزرگ نباشد و پس زمینه روشن در تصویر وجود داشته باشد استفاده از نورسنجی ماتریسی موجب تاریک شدن سوژه می شود. در تصاویری که سوژه کوچک است معمولا استفاده از نورسنجی نقطه ای انتخاب مناسبی است.

نورسنجی دوربیندر هنگام عکاسی صنعتی توجه داشته باشد علاوه بر حالت های اصلی ذکر شده برای نوردهی که در بیشتر دوربین ها وجود دارد بعضی از دوربین ها حالت های اضافه ای نیز برای عکاسان مهیا می کنند.

به عنوان مثال دوربین های Canon دارای حالت نورسنجی جزئی هستند که مانند یک نورسنجی نقطه ای در مقیاس بزرگ تر عمل می کند. دوربین های Nikon دارای حالت نورسنجی میانگین هستند. در حالت میانگین تمام کادر برای نورسنجی درنظر گرفته می شود و اولویتی برای سوژه یا مرکز کادر وجود ندارد.

 

چنانچه قصد عکاسی صنعتی برای معرفی بهتر برند خودتان در تبلیغات را دارید می توانید به منظور عکاسی با مجهزترین دوربین ها با آژانس تبلیغاتی پالس دیزاین تماس حاصل نمایید.

Leave a Reply