عکاسی تبلیغاتیعکاسی محصول

استفاده از نور طبیعی برای عکاسی محصول

کیفیت نور طبیعی به شرایط آب و هوایی، مکان و زمان عکس برداری بستگی دارد. به هر میزانی که از تاثیر نور بر تصاویر آگاهی داشته باشید عکس های باکیفیت تری خواهید داشت. در مقاله ی ” اصول نورپردازی در عکاسی محصول “ در مورد اصول نورپردازی صحبت کردیم. همانطور که در مقاله ی ” اشتباهات رایج در عکاسی محصولات غذایی “ اشاره کردیم نورپردازی تنها رساندن نور به محصولات تبلیغاتی نیست وکنترل میزان نور، بازتاب و انعکاس نور به همراه متمرکز کردن نور بر روی نواحی خاصی از محصولات همگی جزو نورپردازی محسوب می شوند.

ابعاد محصولات البته میزان کنترل نور و نحوه نورپردازی با توجه به نوع کالای تبلیغاتی تعیین می شود. در طراحی نورپردازی توجه به جنس و ابعاد کالای تبلیغاتی اهمیت فراوانی دارد. در مقالات ” عکاسی محصول کوچک “ و ” عکاسی محصول بزرگ “ با نحوه ی عکس برداری از محصولاتی با ابعاد کوچک و بزرگ آشنا شدیم. در این مقاله تصمیم داریم در مورد نور طبیعی و نحوه ی استفاده از این نور برای عکس برداری از محصولات صحبت کنیم. در فرایند عکاسی محصول به این نکته توجه داشته باشید که منبع نور طبیعی به چندین نوع اصلی تقسیم بندی می شود که در ادامه با این انواع مختلف آشنا می شویم.

منبع نور سخت :

نور آفتابی که در یک روز آفتابی وجود دارد یک نور سخت محسوب می شود. این نور قدرتمند و مستقیم است و بر روی تصاویر محصولات سایه های عمیق با لبه های تیز ایجاد می کند. نور سخت در اواسط روز مخصوصا در فصل تابستان برای عکس برداری مناسب نیست و توصیه می شود که در ساعت های ظهر از محصولات عکس گرفته نشود.

همانطور که در مقاله ی ” نکاتی برای عکاسی محصول در فضای باز “ صحبت کردیم بهترین زمان برای عکس برداری از محصولات ساعت های طلایی هستند. ساعت های طلایی به یک ساعت بعد از طلوع آفتاب یا یک ساعت قبل از غروب آفتاب گفته می شود. در این حالت نور با زاویه ی پایینی به محصولات تابیده می شود و کالای تبلیغاتی را بهتر به مشتریان نمایش می دهد.

منبع نور نرم :

به نوری که در سایه یا در یک روز ابری وجود دارد نور نرم گفته می شود. در فرایند عکاسی محصول به این نکته توجه داشته باشید که در نور نرم تمامی سایه ها لبه های نرم و ظریفی دارند. نور نرم به خصوص در زمانی که در یک روز ابری در فصل زمستان گرفته شود معمولا کسل کننده خواهد بود و برای عکاسی تبلیغاتی مناسب به نظر نمی رسد. در روز ابری به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است آسمان در کادر عکس وجود نداشته باشد به دلیل اینکه در این حالت آسمان در تصویر سفید به نظر می رسد.

نور طبیعیضد نور :

در فرایند عکاسی محصول زمانی که منبع نور در پشت کالای تبلیغاتی قرار داشته باشد ضد نور ایجاد می شود. از ضد نور نیز بهتر است در ساعت های طلایی برای عکس برداری از محصولات استفاده کنید. ضد نور بسیار قدرتمند و پرانرژی است که باعث جذابیت عکس خواهد شد. در حالت ضد نور پیش از شروع عکاسی توجه داشته باشید که لنز دوربین کاملا تمیز باشد. در مقاله ی ” چگونه در عکاسی محصول تصاویری با وضوح بالا داشته باشیم ؟ “ در مورد لزوم تمیز بودن لنز و فیلتر پیش از عکس برداری از محصولات تبلیغاتی صحبت کردیم.

منبع نور ملایم :

نور ملایم در هوای طوفانی یا براثر رعد و برق ایجاد می شود. پس از پایان یافتن یک طوفان یا در غروب یک روز بارانی که نور خورشید از میان ابرها تابیده می شود می توان این نور را در طبیعت مشاهده کرد. مشکلی که در این نور وجود دارد کوتاه بودن زمان استفاده از نور ملایم است. نور ملایم نوری نیست که هر روز قادر به مشاهده آن باشید. زمانی که قصد عکس برداری در این وضعیت را دارید شرایط متغیر آب و هوایی را درنظر داشته باشید که خطری برای تیم عکاسی وجود نداشته باشد.

طلوع یا غروب خورشید :

در فرایند عکاسی محصول همیشه به این نکته توجه داشته باشید که زمان طلوع یا غروب خورشید یکی از بهترین زمان های عکاسی برای تمامی محصولات است. این نور تمامی فضای عکاسی شما را جذاب و زیبا می کند. بسیاری از عکاسان تبلیغاتی حرفه ای صبح زود آماده عکس برداری از محصولات تبلیغاتی هستند. همانطور که پیشتر اشاره کردیم طلوع و غروب خورشید ساعت های طلایی برای عکاسی هستند.

عکاسی در فضای داخلی :

یکی از ایده هایی که در عکاسی محصول می توانید از آن استفاده کنید عکس برداری از کالای تبلیغاتی در داخل استودیو با استفاده از نور طبیعی است. برای این کار می توانید منبع نور را نوری که از پنجره وارد فضا می شود، قرار دهید. در این حالت به مسیر ورود نور دقت داشته باشید. اگر بخشی از پنجره را در کادر عکاسی خود قرار بدهید، محیط عکاسی در مقایسه با فضای داخلی روشن تر خواهد شد.

زوایای عکاسیدر فرایند عکاسی محصول به انتخاب مکان مناسب برای سوژه که همان کالای تبلیغاتی است بسیار دقت داشته باشید.

از زوایای مختلف عکس های متعددی از کالای تبلیغاتی بگیرید تا از بین این عکس های متعدد تصویر مناسب را برای نمایش به مشتریان انتخاب کنید.

کنترل سایه روشن موجب جذابیت بیشتر تصویر خواهد شد. توصیه می شود که پس زمینه ساده ای را برای تصویر انتخاب کنید تا مشتریان دقت بیشتری بر روی کالای تبلیغاتی داشته باشند.

 

چنانچه قصد عکاسی محصول برای معرفی بهتر کالای خود در تبلیغات را دارید می توانید به منظور عکاسی با مجهزترین دوربین ها با آژانس تبلیغاتی پالس دیزاین تماس حاصل نمایید.

 

 

 

 

 

Leave a Reply