عکاسی تبلیغاتیعکاسی محصول

تکنیک های عکاسی سیاه و سفید از محصولات

نویسنده ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ بدون دیدگاه

تا سال ها پس از پیدایش هنر عکاسی تصاویر تهیه شده از دوربین ها سیاه و سفید بودند. از این رو تمامی تصاویر تبلیغاتی در این بازه زمانی نیز فاقد هر رنگی بودند. علیرغم اینکه امروزه تصاویر رنگی باکیفیتی توسط دوربین های موبایل گرفته می شود ولی کماکان از عکس های سیاه و سفید در تمامی شاخه های عکاسی استفاده می شود. اگر در فرایند عکاسی محصول قصد تهیه تصاویر تبلیغاتی سیاه و سفید دارید باید محصولاتی را برای این کار انتخاب کنید که جلوه مناسبی در تصاویر غیررنگی داشته باشند.

نورپردازی محصول

اگر قصد تهیه عکس های تبلیغاتی سیاه و سفید را دارید به این نکته توجه داشته باشید که در این عکاسی شما از رنگ ها به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای عکس ها نمی توانید استفاده کنید. در مقاله ی ” انتخاب رنگ مناسب برای عکاسی محصول “ در مورد اهمیت رنگ های محصولات صحبت کردیم.

نورپردازی صحیح یکی دیگر از فاکتورهای مهم در عکاسی تبلیغاتی است که در مقاله ی ” اصول نورپردازی در عکاسی محصول “ با اصول نورپردازی آشنا شدیم.

در این مقاله تکنیک های عکس برداری از محصولات به صورت سیاه و سفید را بررسی می کنیم.

کنترل سایه ها :

اولین فاکتوری که در عکس برداری از محصولات موردنظر باید به خوبی کنترل کنید سایه ها هستند. در فرایند عکاسی محصول نمایش صحیح سایه ها در تصاویر سیاه و سفید در جذابیت تصاویر تبلیغاتی بسیار تاثیرگذار هستند. اگر سایه های موجود در تصویر بدون جزئیات باشند، فضای بی روح و کسل کننده ای را به مخاطبان انتقال می دهند.

البته در عکاسی محصول زمانی که قصد عکس برداری به شکل سیاه و سفید را دارید به این نکته توجه داشته باشید که تاکید بیش از حد بر روی سایه ها نیز می تواند باعث انتقال احساس سنگینی فضا به مخاطبان بشود. البته به دلیل عدم وجود رنگ، کنترل و استفاده صحیح از سایه ها در تصاویر سیاه و سفید می تواند جذابیت فوق العاده ای برای این تصاویر ایجاد کند.

عکاسی سیاه سفید

تاثیر نور در عکس سیاه و سفید :

در فرایند عکاسی محصول اگر قصد عکس برداری به صورت سیاه و سفید را دارید می توانید از هر منبع نوری با هر میزان شدت نور استفاده نمایید. اگر قصد استفاده از نور طبیعی دارید معمولا نور ضعیف خورشید که در هنگام طلوع یا غروب وجود دارد نور مناسبی برای عکس برداری است. اما در عکاسی سیاه و سفید می توانید در اواسط روز یا حتی در فضای ابری نیز از محصولات عکس بگیرید.

منبع نوری مناسب و شدت نور با توجه به محصولات تعیین می شود و می توانید با توجه به نوع کالا، شرایط نوری مناسب را انتخاب نمایید. در مقاله ی ” اشتباهات رایج در عکاسی محصول “ در مورد تنظیم نامناسب نور به عنوان یکی از اشتباهات رایج عکاسی تبلیغاتی صحبت کردیم.

انتقال صحیح رنگ ها به مخاطب :

یکی از مشکل ترین بخش ها در عکس های سیاه و سفید انتقال مناسب رنگ های محصولات به مخاطب است. در فرایند عکاسی محصول زمانی که از رنگ ها استفاده می کنید مخاطبان به راحتی با رنگ واقعی محصولات آشنا می شوند. در تصاویر سیاه و سفید انتقال رنگ ها تا حدودی با استفاده از طیف های سایه روشن انجام می گیرد. البته در عکس های غیررنگی میزان تیرگی یا روشنی فضای عکاسی قابلیت نمایش دارد.

انتقال مفهوم و ویژگی های کالا :

به طور کلی زمانی که یک عکاس درنظر دارد توجه مخاطب را به یک موضوع جلب کند یکی از گزینه ها استفاده از تصاویر سیاه و سفید است. رنگ ها باعث می شوند حواس مخاطبان از سوژه منحرف بشود. در فرایند عکاسی محصول با استفاده از تصاویر سیاه و سفید بهتر می توان ویژگی های یک کالای تبلیغاتی را به مخاطبان معرفی کرد.

از سادگی در تصاویر استفاده کنید :

زمانی که قصد تهیه تصاویر تبلیغاتی سیاه و سفید را دارید در طراحی فضا از سادگی استفاده کنید. در فرایند عکاسی محصول تلاش کنید پس زمینه ها و محیط عکاسی ساده و به دور از پیچیدگی و تجملات باشد. همانطور که در مقاله ی ” در عکاسی محصول به این نکات توجه کنید “ اشاره کردیم استفاده از پس زمینه های شلوغ باعث می شود که مخاطب توجه کمتری به کالای تبلیغاتی داشته باشد. در عکس های سیاه و سفید نیز باید از پیش زمینه های کاملا ساده استفاده بشود.

جزئیات محصولات

تمرکز بر روی محصول :

زمانی که قصد تهیه عکس های سیاه و سفید از محصولات را دارید باید با استفاده از سایه روشن ویژگی های کالای تبلیغاتی را به مخاطبان نمایش بدهید. در فرایند عکاسی محصول با افزایش سایه یا روشن تر کردن اطراف محدوده ی موردنظر می توانید توجه مخاطبان را به ناحیه موردنظر جلب کنید.

تلاش کنید ویژگی هایی از محصولات را که برای مخاطبان هدف دارای اهمیت هستند با تنظیم ترکیب های سایه روشن به آنها نمایش بدهید.

پس از تهیه عکس ها زمانی که مشغول ویرایش تصاویر هستید به این نکته توجه کنید که میزان سایه روشن ها بیش از اندازه نشود. در فرایند عکاسی محصول همیشه باید کالاهای تبلیغاتی را به شکل واقعی به مشتریان نمایش بدهید. تیره شدن بیش از حد سایه یا روشنی غیرطبیعی بر روی اجزای محصولات علاوه بر از بین بردن جذابیت تصویر سیاه و سفید موجب القای حس غیرواقعی بودن تصویر به مخاطبان می شود. در مقاله ی ” اصول موفقیت در عکاسی محصول “ در مورد ویرایش تصاویر تبلیغاتی بیشتر صحبت کردیم.

 

چنانچه قصد عکاسی محصول برای معرفی بهتر کالای خود در تبلیغات را دارید می توانید به منظور عکاسی با مجهزترین دوربین ها با آژانس تبلیغاتی پالس دیزاین تماس حاصل نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید