عکاسی تبلیغاتیعکاسی محصول

عکاسی صنعتی و نوردهی طولانی مدت

نوردهی طولانی مدت در شرایطی که محیط کم نور است می تواند انتخاب مناسبی برای عکاس باشد. به طور کلی در تمامی شاخه های عکاسی از جمله عکاسی صنعتی می توانید در دو موقعیت از تکنیک نوردهی طولانی مدت استفاده کنید. موقعیت اول برای محیط های کم نور یا عکاسی در شب ها می باشد. در مقاله ی ” تنظیمات لازم برای عکاسی صنعتی در شب “ با تنظیمات مورد نیاز برای عکس برداری در شب آشنا شدیم.

تنظیم نورموقعیت دوم برای مواردی است که عکاس تصمیم دارد مواردی را در تصویر حذف کند. به عنوان مثال ممکن است در عکاسی صنعتی تحت شرایطی قصد داشته باشید از نوردهی طولانی مدت برای محو شدن ابرها استفاده کنید.

در تکنیک نوردهی طولانی از سرعت شاتر طولانی تری استفاده می کنیم. سرعت شاتر به مدت زمانی گفته می شود که شاتر دوربین باز می ماند. در مقاله ی ” آشنایی با مهم ترین ویژگی های دوربین عکاسی “ با مفهوم سرعت شاتر بیشتر آشنا شدیم.

سرعت شاتر یکی از عوامل مهم در کنترل میزان نور محسوب می شود. در مقاله ی ” مشکلات رایج تنظیم نور در عکاسی محصول “ با مشکلات رایج تنظیم نور آشنا شدیم. در این مقاله نکات نوردهی طولانی مدت را بررسی می کنیم.

کنترل لرزش سه پایه :

اگر قصد استفاده از تکنیک نوردهی طولانی مدت را دارید به لرزش سه پایه توجه داشته باشید. در مقاله ی ” اشتباهات رایج در استفاده از سه پایه برای عکاسی صنعتی “ در مورد لزوم استفاده از سه پایه محکم صحبت کردیم. برای عکاسی به روش نوردهی طولانی استفاده از سه پایه لازم است. اگر سه پایه بر روی زمین های نرم مانند چمن یا ماسه قرار می گیرد مقداری پایه ها را در داخل زمین فشار بدهید تا سه پایه لرزش نداشته باشد. در صورتی که در فضا باد شدیدی وجود دارد بهتر است سه پایه ارتفاع زیادی نداشته باشد و پایه ها برای مقاومت در برابر باد از یکدیگر فاصله داشته باشند.

تثبیت دوربینثابت ماندن دوربین :

اگر دوربین کاملا ثابت نباشد پس از نوردهی طولانی مدت، تصاویر تار و بی کیفیت خواهید داشت. در مقاله ی ” تکنیک هایی برای کاهش لرزش در هنگام عکاسی “ با تکنیک هایی که موجب کاهش لرزش دوربین می شوند بیشتر آشنا شدیم.

در فرایند عکاسی صنعتی این نکته را مدنظر داشته باشید که نوع لنز نیز در تثبیت دوربین موثر است.

به طور کلی تثبیت لنزهای کوتاه از لنزهای بلند آسان تر است. برای اینکه در لحظه ی عکس گرفتن تماس با دوربین وجود نداشته باشید می توانید از شاترهای بی سیم استفاده کنید و یا از تنظیمات عکس تاخیری استفاده کنید.

استفاده از مد Bulb :

در صورتی که قصد عکاسی صنعتی در نوردهی طولانی مدت را دارید بهتر است از مد Bulb استفاده کنید. با استفاده از قابلیت Bulb شاتر تا زمانی که عکاس درنظر داشته باشد باز می ماند. البته برای نوردهی تا حداکثر زمان 30 ثانیه می توانید از حالت هایی همانند Aperture Priority نیز استفاده کنید ولی بهتر است برای زمان های بیشتر از 30 ثانیه از قابلیت Bulb استفاده کنید.

نوردهی طولانیمحاسبه ی زمان نوردهی :

در هنگام عکاسی صنعتی به این نکته توجه داشته باشید که برای نوردهی طولانی تر از 30 ثانیه نمی توانید از نورسنجی دوربین خودتان استفاده کنید. در مقاله ی ” آشنایی با حالت های مختلف نورسنجی “ با حالت های گوناگون نورسنجی آشنا شدیم.

به دلیل اینکه نمی توانید از نورسنجی دوربین استفاده کنید با استفاده از پارامترهای دیگری می توانید نوردهی را کنترل کنید. برای نوردهی طولانی مدت در عکاسی صنعتی می توانید مقدار ایزوی دوربین را افزایش بدهید.

مقدار ایزوی مناسب را می توانید با سرعت شاتر تنظیم کنید. به عنوان مثال اگر برای سرعت شاتر 4 ثانیه مقدار ایزوی 1600 پیشنهاد می شود، برای سرعت شاتر 60 ثانیه از مقدار ایزوی 60 استفاده کنید تا میزان نور مشابه با حالت پیشنهاد شده را بدست آورید.

استفاده از فیلتر ND :

باز نگه داشتن بیش از اندازه شاتر در نوردهی طولانی ممکن است موجب شود نور بیش از اندازه به سنسور تصویر برسد. برای کاهش نور دریافتی سنسور از فیلترهای ND استفاده می شود. فیلترهای ND با توجه به رنگ تیره ای که دارند روشنایی محیط را کاهش می دهند و امکان کاهش سرعت شاتر را برای عکاس فراهم می کنند.

در هنگام استفاده از فیلترهای ND توجه داشته باشید که این فیلترها معمولا موجب می شود که دوربین امکان فوکوس خودکار را نداشته باشد. به همین دلیل بهتر است پیش از قرار دادن فیلتر کادر را تنظیم کنید و بر روی سوژه فوکوس مورد نیاز را تنظیم کنید.

دوربین را بر روی فوکوس دستی قرار بدهید تا فوکوس دوربین برای عکس برداری ثابت بماند. در هنگام خرید فیلترها توجه داشته باشید که قطر فیلتر با قطر دهانه ی لنز متناسب باشد.

در صورتی که قصد دارید به صورت حرفه ای تر از تکنیک نوردهی طولانی مدت استفاده کنید انتخاب فیلترهای مربعی پیشنهاد می شود. فیلترهای مربعی شکل را با استفاده از نگهدارنده ها می توانید برای تمامی لنزها استفاده کنید.

 

چنانچه قصد عکاسی صنعتی برای معرفی بهتر برند خودتان در تبلیغات را دارید می توانید به منظور عکاسی با مجهزترین دوربین ها با آژانس تبلیغاتی پالس دیزاین تماس حاصل نمایید.

 

Leave a Reply