عکاسی تبلیغاتیعکاسی محصول

مد نور دهی و عکاسی خلاقانه

در این مقاله با آموزش مُد برنامه (Program Mode) یا مُد P در خدمت شما هستیم و به بسیاری از سوالات معمول در مورد این که این مُد چیست و چگونه کار می کند پاسخ خواهیم داد.

مُد تغییر برنامه چیست؟

مد تغییر برنامه (Program Shift)، که در عکاسی صنعتی به اسم برنامه انعطاف پذیر (Flexible Program) نیز شناخته شده می شود، یک مُد نیمه خودکار نوردهی پیشرفته است. چیزی که شما آنجا خواهید دید حرف P است، که مخفف شده مُد برنامه (Program) است. این گزینه را انتخاب نمایید و دوربین به صورت خودکار دیافراگم و سرعت شاتر را تنظیم خواهد نمود تا مناسب ترین نوردهی که برای صحنه یا سوژه ای که می خواهید از آن عکس بگیرید را ایجاد نماید. همچنین می توانید به صورت دستی تنظیمات دوربین را تغییر دهید که با انجام این کار شما در واقع وارد مُد تغییر برنامه می شوید.

مد نوردهیتغییر برنامه مشابه چرخاندن صفحه گردان تنظیمات در جبران نوردهی است؟

خیر، در عکاسی صنعتی با جبران نور دهی شما می توانید نورسنج دوربین را غیر فعال کنید تا تصویری روشن تر یا تاریک تر داشته باشید، اما ایجاد تغییرات در برنامه هیچ تاثیری بر روشنایی یک تصویر ندارد. همچنین در این حالت نوردهی پیشنهادی دوربین همانطور باقی می ماند و شما تنها می توانید از ترکیب متفاوتی از دیافراگم و سرعت شاتر برای عکاسی استفاده نمایید.

چرا باید از ترکیب متفاوتی از دیافراگم و سرعت شاتر استفاده کنیم؟

وقتی که مبحث نوردهی در عکاسی صنعتی مطرح باشد، مُد برنامه همیشه گزینه مناسبی است. دوربین وقتی که صحنه را نورسنجی می کند و تنظیمات نوردهی را انجام می دهد، فاصله کانونی لنز را در نظر می گیرد و اینگونه فرض می کند که شما در حال عکاسی به صورت دستی هستید.

به همین دلیل دوربین تلاش می کند تا  با یک سرعت شاتر سریع تصاویری شارپ و بدون اثرات لرزش دوربین ثبت نماید که برای عکاسی صنعتی مناسب است. این وضعیت به این معنی است که دوربین در نوردهی های کم، بیشترین عدد دیافراگم موجود بر روی لنز را انتخاب خواهد کرد تا مطمئن باشد که از سریع ترین سرعت شاتر استفاده می شود.

تنها اوقاتی که نور به اندازه کافی وجود داشته باشد، یک عدد دیافراگم کوچکتر برای افزایش عمق میدان انتخاب می شود که این امر باعث می شود که قسمت بیشتری از تصویر شارپ به نظر برسد.

با اینکه این حالت تکنیک مناسبی برای عکس های سریع است، اما ترکیب دیافراگم و سرعت شاتر تنظیم شده توسط دوربین، عکس های خلاقانه ای برای عکاسی صنعتی ثبت نخواهد کرد.

ممکن است شما بخواهید از یک سرعت شاتر آهسته تر از سرعت شاتر پیشنهادی استفاده کنید، تا مثلا بتوانید حرکات در تصویر را به صورت تاری ثبت کنید، یا وقتی که دوربین بر روی سه پایه محکم شده است، بتوانید یک دیافراگم کوچکتر در شرایط نامناسب نوری انتخاب نمایید. تغییر برنامه، این کنترل خلاقانه مورد نیاز عکاسی صنعتی را به شما می دهد، اما آن را با سهولت استفاده از یک دوربین کامپکت ترکیب می کند.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود،همچنین در آژانس تبلیغاتی پالس دیزاین می توانید مطالب دیگر ما که شامل: استفاده از تضاد رنگ ها در عکاسی، سه المان موثر در عکاسی ، قوانین مهم کپی رایتینگ برای برندها، چند دلیل برای عکاسی در طلوع یا غروب آفتاب، چگونه در ویرایش عکس ها حرفه ای بشویم و … می باشد را مطالعه نمایید.

Leave a Reply