عکاسی تبلیغاتیعکاسی محصول

نکاتی مفید در مورد فرمت عکاسی RAW

همانطور که در مقاله ی ” اضافه کردن بوکه های درخشان در عکاسی صنعتی “ اشاره کردیم عکاسی با فرمت RAW امکان ویرایش بهتری برای عکاس فراهم می سازد. استفاده از بوکه های درخشان یکی از تکنیک های ایجاد جذابیت در تصاویر است که در مقاله ی ” استفاده خلاقانه از عمق میدان در عکاسی صنعتی “ در مورد این بوکه ها بیشتر صحبت کردیم.

جهت آشنایی با سایر تکنیک های مفیدی که برای عکس برداری از فضاهای صنعتی وجود دارد مقاله ی ” تکنیک های مفید در عکاسی صنعتی “ را مطالعه نمایید.

نوردهی طولانی مدت نیز می تواند یکی از تکنیک های قابل استفاده در فضاهای صنعتی باشد. در مقاله ی ” نوردهی طولانی مدت در عکاسی صنعتی “ با تکنیک نوردهی طولانی مدت آشنا شدیم.

در این مقاله با نکات مفیدی در مورد فرمت RAW آشنا می شویم.

فایل RAW تنها یک عکس نیست  :

برای عکاسانی که خواهان بهترین کیفیت عکس و بیشترین کنترل بر تصویر نهایی در عکاسی صنعتی هستند، فرمت RAW تنها گزینه است. مشکل اساسی فایل های JPEG این است که پردازش داخلی که در دوربین انجام می شود مقدار زیادی از اطلاعات دریافتی سنسور را دور می ریزد. در مقابل، یک فایل RAW حاوی دیتای پردازش نشده ای است که سنسور دوربین تولید کرده است. فایل RAW یک عکس دیجیتال نیست، بلکه در واقع اطلاعات یک فایل RAW شامل بلوک های سازنده‌ی عکس می‌باشند و شما به این اطلاعات نیاز دارید تا بتوانید بهترین نتیجه ممکن را بدست آورید.

فرمت RAWبخاطر اینکه فایلهای RAW دیتاهای زیادی را در خود ذخیره دارند، در نهایت تمامی این بلوک‌های سازنده مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

برای مثال، فایل های RAW دامنه دینامیک بالاتری از فایل های JPEG دارند، پس در نواحی روشن (هایلایت ها) و تاریک (سایه ها) آن ها جزئیات بیشتری وجود دارد که این جزئیات برای عکاسی صنعتی ضروری است. حتی یک پلکان ساده مشکی نیز زمانی که توسط اسلایدرهای Basic پنل Camera Raw تصحیح می‌شود، مقدار قابل توجهی از جزئیات را در قسمت های سایه دار محافظت می کند.

نگاتیوهای دیجیتال انتخاب مناسبی هستند :

در هنگام عکاسی صنعتی توجه داشته باشید که هیچ فرمت RAW استانداردی وجود ندارد و هر تولید کننده‌ی دوربینی از فایلهای RAW انحصاری خودش استفاده می کند. نگاتیو دیجیتال (DNG یا digital negative) روش Adobe برای استانداردسازی فایل های RAW بوده است تا این فرمت در نرم افزارهای Adobe قابل ویرایش باشد.

پیش از عکاسی صنعتی توجه داشته باشید که تبدیل کردن فایلها به DNG چندین نکته مثبت دارد. اولین نکته این است که DNG ها حجم کمتری دارند، بنابراین فضای کمتری را در هارد می گیرند. نکته دوم اینکه هیچ فایل xmp ای برای داده‌های تغییر داده شده وجود ندارد. بنابراین تمامی داده‌های ویرایش شده در خود فایل DNG ذخیره می‌شوند و فایل برای همیشه قابلیت ویرایش پیدا می کند. نکته آخر اینکه فایل های DNG ماندگاری عکس‌ها را برای آینده تضمین می‌کنند تا در صورتی که فرمت اصلی دوربین منسوخ شد، نسخه ی پشتیبانی برای کاربر وجود داشته باشد.

عکاسی RAWانتخاب فضای رنگی :

دلیل مهم دیگری که عکاسان را به عکاسی با فرمت RAW ترغیب می کند، این است که کنترل بیشتری بر روی رنگ در اختیار عکاس می‌گذارد.

به صورتی که نه تنها شما می‌توانید تعادل سفیدی (white balance) را بعد از عکاسی ویرایش کنید، بلکه می‌توانید فضای رنگی را نیز در تنظیمات Camera Raw عوض کنید. در مقاله ی ” آشنایی با تعادل رنگ سفید در عکاسی صنعتی “ با مفهوم تعادل رنگ سفید آشنا شدیم.

برای انتشار عکس‌ها در وب می‌توانید فضای رنگی آن ها را بر sRGB تنظیم کنید، برای ارسال تصاویر به مشتری ها برای اینکه بازه رنگی گسترده تری داشته باشید از Pro Photo RGB استفاده کنید.

 

چنانچه قصد عکاسی صنعتی برای معرفی بهتر برند خودتان در تبلیغات را دارید می توانید به منظور عکاسی با مجهزترین دوربین ها با آژانس تبلیغاتی پالس دیزاین تماس حاصل نمایید.

Leave a Reply